الأحد، 2 أغسطس 2009

من تعريفات الحياة




للحياة معاني كتير أوي في عقول الناس ... و كتير منهم ص وروها بصور كتير جدا مادية بنشوفها كل يوم و بنسمعها دايما ... أحد هذه الصور اللي منتشرة و شائعة في عقول الناس هي صورة الحياة كالطريق طويل كان او قصير ... على حسب عمر البني آدم اللي مقدر ... , و حياة كل إنسان فينا – بصورتها من وجهة نظري – زي الطريق بيفضل ماشي فيه طوّالى على حسب الوقت اللي مقدر إنه يعيش عليه ... بيقابل ناس ... و بيعدي عليه نور و ظلام ... لكنه بيفضل ماشي ... لأن دي حاجة مش ليها دعوة بتعب الإنسان الجسدي ... دي ليها بروح الإنسان ... , هيقابل كتير ناس ... ناس تلاقيها بتعطي له وردة في النور و في الظلام .. و ناس تلاقيها بتحذفه بالطوب في النور و الظلام ... و ناس تلاقيها تعطي له وردة في النور و تحدفه بالطوب في الظلام ... ما هو الناس الي بيقابلهم الإنسان في حياته 3 أنواع :
1-اللي بيحبه دايا بدون أي مصالح و لا حاجة ...
2-إللي بيكره و بيقول للناس كلها اني بكره و بيعمل فيه الشر ...
3-و إللي بيخدعه و ينافقه و يقول للناس إني بحبه بس دا بيكون في النور بس ... و هو بيكره و بيضربه في الظلام لأنه عايز مصالح أو انتقام أو أي معنى مكروه ..
يمكن يكون فيه أنواع ثانية من الناس ممكن نقابلهم في الحياة , لكن من رأيي دي خلاصتهم .. أكيد فيه أنواع ثانية مش نعرفها علشان بنقول على نفسنا لسة صغيرين نونو في الحياة الكبيرة دي ... كل ثانية بتعدي علينا بنغير فيها فكرتنا عن الحياة و تصوراتنا عنها .. لأننا بنكبر و الوقت بيعدي علينا .. بس احنا اللي احنا متاكدين منه و الكل يزعم على كدة .. ان الحياة دي ليها نهاية في وقت معين الله وحده أعلم بيه .. لكن احنا بنعيشها علشان نعرفها و نتعلم منها علشان نعرف نأدي واجبنا فيها اللي احنا مخلوقين علشانه و هو عبادة الله الواحد الأحد .. بس في دي أكيد هتختلف مقادير تأدية واجباتنا في الحياة دي .. بس بندعي ربنا انه يهدينا إلى الطريق الصح و يوفقنا في تأدية الواجب ......

خرج ابن آدم من العدم قلت : ياه
رجع ابن آدم للعدم قلت : ياه
تراب بيحيا ... وحي بيصير تراب
الأصل هو الموت و الا الحياه ؟
عجبي ؟!

و دمتم سالمين

ليست هناك تعليقات: