الجمعة، 6 فبراير 2009

العالم ...(غير منطقي)




من أحد أهم الحاجات عند الإنسان هي العقلانية في فعل الأشياء , ... طبعا الواحد منّا أو الواحدة مش فاهم حاجة من الجملة اللي فاتت لكن أنا بفكاكتي و فهلويتي هحاول أوضحها , كتبت الجملة الأولى دي بقصد لأني شايفة حاجة غير حقيقية في الجملة دي , لانها مش متفقة مع اللي بيحصل في العالم حوليّا-او حتى مش حوليّا-(زي العالم الخارجي في الدول برة) إزاي يكون واحد كدة –مش منّا- يموت ناس كتير أوي و يقول للناس كدة بكل وقاحة و قلة أدب أنا قتلتهم و عذبتهم كمان و هما بيموتوا , بكل بجاحة كدة ؛ و ترجع ناس كدة –مش منّا بردو- في مناطق مختلفة من العالم يقولوا لأ دا الناس اللي هو موتهم كانوا وحشين أوي و هما اللي كانوا بيضربوه في الأول مع ان الناس اللي ماتوا دول مش عملوا أي حاجة للواحد اللي كدة دا , دا بالعكس هو اللي كان بيضربهم و بيعذبهم و بيخطف منهم أي حاجة حلوة في حياتهم و بيديلهم الحاجات الوحشة , ... كل الحاجات اللي بحكي فيها دي معقدة مش كدة؟!
لكن الموضوع شخصيا معقد و (غير منطقي) بالمرة بس هو دا اللي بيحصل في العالم , ... بصوا حوليكم في العالم البعيد عنكم في المكان لكن أقرب منكم في التليفزون فالعالم بقى حتة واحدة من خلاله هو و النت , حاولوا كدة تفسروا ردود الفعل الغير منطقية في العالم دي لمشاكل كبيرة و واضحة لكن للأسف مهياش واضحة عندهم أو يمكن هما اللي بيخفوها عن نظرهم كأنها ولا حاجة فاكرين ان بقيت العالم عبارة عن أغبياء يعني , أنا بقى بقولهم (لأ) العالم البقية دول اللي انتوا قصدينهم مش أغبيا يا أذكيا مسير الفحم الخافت البارد الأسود دا يولع فيكم بكل شيء انتوا فاكرينه أبيض من برا , لكن في الحقيقة دا اسود اوي من جوا و انتوا عارفين و مخبيينه و بتظهروا بكل البياض الباهت دا !!
كلامي دا وراه معاني كتير أوي و دا جزء بسيط جدا من كل حاجة زرعتوها فيّا و فينا احنا اللي حاسين بهبلكم يا عالم اللي فاكرين نفسكم (أذكيا)...

ليست هناك تعليقات: